Hummer x 2

Förra veckan var en sån där konstig vecka med massor av lediga dagar och aftnar. En sån vecka som känns som flera veckor i en, när man ständigt är dagvill och inte egentligen vet vilken veckodag det är. Men bra blev den iallafall. För min del innebarden besök av min underbara syster på 1 maj och sedan svägerskan och en god vän med makar. Båda besöken innebar hummer, första gången gratinerad hummer och andra gången en hummersoppa. Båda mycket goda rätter! Jag vet nu att jag älskar skaldjur i allaformer (utom krabba och kammussla som jag ännu inte testat men det kommer det med!) 
Inte bästa bilden eller snyggaste upplägget men grymt gott!

Mitt nästa projekt i att testa ny, förhoppningsvis god, mat blir Doro Wat - en etiopisk kycklinggryta som ser mycket spännande ut. Den innehåller en massa kryddor och smaksättare av olika slag och att lyckas fixa allt är ett flerdagarsprojekt. Det roliga är att jag tror att jag har alla ingredienser hemma i mina skåpar redan. Det var bara nån enstaka krydda jag måste komplettera med. Grytan bör dessutom ätas med det etiopiska brödet injera som bakas på teffmjöl. Sägs vara svårt att baka själv så det blir nog att köpa, om det går att få tag på just när jag planerar äta/laga denna gryta. Fortsättning följer på detta äventyr. 
Jag har tyvärr åkt på en infektion vid dränaget vilket gjort att jag haft lite ont och att det kommit ut en del grumligt mojs som inte är så trevligt. Igår fick jag dessutom feber så nu får jag testa antibiotika i 10 dagar med förhoppning om att det ska bli bättre. En trött dag med mycket sömn igår med andra ord. Kan vara därför jag har lite svårt att sova just nu. Men, men, lille John Blund lär nog dyka upp här igen snart. Ska testa att läsa lite så kanske...


Kommentera här: